Gyakran Ismételt Kérdések

Találtam olcsóbb hajógyártót! Mi a különbség?

Mára már egyre több ,,hajóépítő" jelenik meg a piacon, jobbnál jobb árakkal. Azonban fontos megfigyelni a részleteket is, hiszen nagyon  sok kényelmi funkció ,,veszik el" az olcsóság miatt. Ilyenek például:

  • Olcsóbb távirányító (Jellemzően Flysky FS i4 ami nem rendelkezik LCD kijelzővel, úgy mint a Flysky FS i6)
  • Telemetriás vevő hiánya (A hajó a töltöttséget nem képes kijelezni a távirányítón, csak a hajón egy kis kijelzőn)
  • Távirányítóról kapcsolható világítás hiánya (Azt csak a hajón elhelyezett kapcsolóval lehet bekapcsolni)
  • Silány minőségű vagy nem esztétikusan elhelyezett gomb(ok)
  • Nem megfelelő elrendezés, hajó hátuljába "rejtett" (tuszkolt) alkatrészek, ami miatt a legkissebb szervizelésnél is meg kell bontani az etetőhajót

Számos építő a következő alapanyagokkal próbál több hasznot megtartani:

  • Zajos, alulméretezett (3-4mm az 5mm helyett), folyamatos kézi olajzást igénylő kínai tönkcső
  • Gyenge, oxidálódó/rozsdásodó réz vagy egyéb nem rozsdamentes, olcsó kormánylapát
  • Kis terhelhetőségű, gagyi szervók (Jellemzően MG996R szervók)
  • Belső tartókonzol elhagyása, sima "lemez" alkalmazása
  • Töltő vagy egyéb alapvető kellék árát nem tartalmazza a hajó

A mi hajóink ára az összes fentebb említett LÉTFONTOSSÁGÚ funkciót  (Flysky FS i6 távirányító, telemetriás vevő, távirányítóról kapcsolható világítás, minőségi alkatrészek, belső tartókonzol, okostöltő stb)  tartalmazzák, még a legkissebb csomagunk is!

Mi a különbség a Kínai hajó és az épített hajó között?

Nap mint nap megkapjuk a kérdést: miért jobb az épített etetőhajó, illetve miért tartják sokan gyengébbnek a „kínai” típusokat — hiszen az épített hajókban is kb. 70%-ban kínai alkatrészek találhatók.

Fontos tisztázni, hogy nem az a probléma, ha egy hajóban kínai gyártmányú alkatrészek vannak. A világpiacon számos kulcsfontosságú komponenst – például LiPo akkumulátorokat, szervókat, motorokat, szabályzókat – kizárólag Kínában gyártanak. Ezeket Európában vagy az Egyesült Államokban nem is készítik, ezért a legtöbb európai cég is onnan szerzi be, majd saját márkanév alatt forgalmazza (rebranding). Ez természetes folyamat, és önmagában nem jelent minőségi problémát. A valódi különbség nem az alkatrészek származási helyében, hanem a hajó felépítésében, tervezésében és javíthatóságában rejlik.

A „kínai” (a továbbiakban: kétmotoros gyári hajók) elnevezés onnan ered, hogy ezeket Kínában, sorozatgyártásban, fröccsöntött műanyag testekkel állítják elő. A hajókban egyetlen, integrált nyomtatott áramkör (nyáklap) vezérli az összes funkciót – a világítást, szervókat, motorvezérlést, GPS-t és minden egyéb elektronikát. Ez a megoldás rendkívül költséghatékony, ezért tudják ezeket a hajókat olcsón kínálni, azonban a javíthatóság rovására megy. Ha bármelyik alkatrész – például egy kondenzátor, biztosíték vagy forrasztás – meghibásodik, a teljes elektronika cserére szorul, ami gyakorlatilag a hajó gazdasági totálkárát jelenti. A gyári kétmotoros hajók értékének mintegy 90%-át ez az egyetlen vezérlőpanel teszi ki, így meghibásodás esetén a javítás ritkán éri meg. Ezen felül a kétmotoros kialakítás miatt a hajók hajlamosak oldalra húzni, mivel a két motoros konstrukció miatt azok eltérő mértékben kopnak, ami idővel pontatlanná teszi az iránytartást és a GPS működését is.

A kétmotoros elrendezés hátránya továbbá, hogy a hajótest formája miatt a hajók jellemzően lassúak és nehezen manőverezhetők. Egyes forgalmazók ugyan ezeket az olcsó alapmodelleket átalakítva, erősebb motorral jelentősen magasabb áron értékesítik, azonban a korábban említett konstrukciós problémák így sem szűnnek meg.

Példa egy kínai "kétmotoros" etetőhajó nyáklapjára.


Miben más tehát az „épített” etetőhajó?

Az épített hajók moduláris felépítésűek, vagyis minden alkatrész külön egységként van beszerelve, nincs központi nyáklap. Ez a megoldás kissé drágább, viszont óriási előnye, hogy minden komponens külön-külön cserélhető és javítható, legyen szó motorról, szabályzóról, a szervókról, világításról vagy akár kormánylapátról. Meghibásodás esetén a javítás néhány ezer forintból, akár aznap elvégezhető. Alkatrész-utánpótlás nálunk mindig rendelkezésre áll, hiszen az új hajókat is ezekből az egységekből építjük.


Összességében ennek a modularitásnak köszönhetően az épített etetőhajók hosszú távon is megbízhatóan üzemeltethetők, könnyen karbantarthatók, és éveken keresztül kiszolgálják a tulajdonosukat – ellentétben a gyári, integrált rendszerű modellekkel.

Mennyire ajánljátok az etetőhajót kezdőknek?

Az etetőhajóinkat egy-két aranyszabály betartásával  bárki  egyszerűen kezelni tudja. Minden eladott etetőhajónkhoz mellékelünk  használati utasítás t, illetve ha személyes átvétellel vásárol nálunk akkor minden apróságot el tudunk mondani a hajóról, be tudjuk kapcsolni,  közösen begyakorolni  az alapvető lépéseket, funkciókat. Kérdéseire pedig szívesen válaszolunk a helyszínen, vagy később telefonon, email-en.

Hány behúzást bír az etetőhajó egy töltéssel?

A behúzások száma nagyon sok tényezőtől függ, így ezt nehéz megbecsülni. Befolyással van a  sebesség , az időjárás, vagyis a  szél , és az hogy  hullám mal szemben megyünk-e, illetve hogy milyen  távolság ra húzunk. 

Általánosságban elmondható, hogy egy 5000mAh akkumulátorral,  100-150 méteren, 8-15 behúzás t bír ki a hajó.

Ajánlani szoktunk  legalább egy pót akkumulátor t, így, míg az egyiket használjuk, a másikat tudjuk közben tölteni. Az akkumulátortöltővel (ami jár a hajó mellé)  tölthető autóról illetve hálózatról is  az etetőhajó. Átlagosan  ~1,5 óra míg az akksi feltölt , így 1db pót akksinál többet nem szoktunk javasolni ha 1-4 bottal horgászunk.

Nagyobb méretű akkumulátort (pl.: 10 000mAh) nem szoktunk javasolni, mert drágább mint ha 2db 5000mAh akksit vennénk, emellett valamivel nehezebb is, így visszafogja a hajó sebességét, illetve a körülbelüli 3 órás feltöltés alatt nem tudunk hajózni másik akksi hiányában.

Szénkefés és szénkefe nélküli(Brushless) motor közötti különbség

A Hydra Standard csomagunk  szénkefés  motorral rendelkezik, ennek előnyei:  Csendes, olcsóbb .

A modernebb csomagjaink (Hydra Plus/Prémium/Watercooled csomagok) már  szénkefe nélküli (brushless)  motorral vannak felszerelve, ennek előnyei:  Modern technológia ,   a jobb teljesítmény leadásnak köszönhetően  jóval gyorsabb mint egy szénkefés hajó , ha pedig még ennél is nagyobb sebességre vágyna  a jövőben , akkor  bármikor egyszerűen ,,tuningolható" anélkül, hogy alkatrészt (szabályzót vagy motort) kellene cserélni.  Elég csak egy több (4, 5,  vagy 6) cellával rendelkező akkumulátort a hajóra csatlakoztatni.

Vízhűtés vs Ventillátor
  • Vízhűtés előnyei: Jobban hűt, nem fogyaszt áramot, nincs hangja.
  • Vízhűtés hátrányai: (Egyesek szerint) ez egy plusz hibalehetőség a hajón.


  • Ventillátor előnyei: Jobb mint ha nem hűtene semmi, könnyű cserélni ha meghibásodna.
  • Ventillátor hátrányai: Áramfelvétellel működik, minimális alapzajjal jár.
Mennyi idő mire az etetőhajóm elkészül?

A megrendelt etetőhajókat  (mások 4-6-8 hónapos átfutási idejével ellentétben)  általában  1-2 hét alatt elkészítjük (főszezonban 2-5 hét) , a kért felszereltségtől függően! Pontos időpont egyeztetéshez, mindenképp keressen minket elérhetőségeink egyikén, hiszen az átfutási időt, mi mindig az  Ön naptárához  próbáljuk igazítani!

A személyes átvétel történhet a  hétköznapokon délután, de akár hétvégén is ! Személyes átvételnél, kérjük, mindig jelentkezzen  fél órával  az érkezése előtt!

Lehet-e utólag halradart, GPS-t vagy Autopilot-ot kérni az etetőhajóba?

Természetesen lehet kérni. Próbálja ki az alap kiszerelésünket, és ha elsajátította, meggyőzte a hajónk teljesítménye és megbízhatósága,  kérjen bele akár utólag ! Igény szerint hónapokkal vagy akár évekkel később is vállaljuk, hogy beépítünk halradart, GPS-t vagy Autopilot rendszert az etetőhajóba.

Minden eladott etetőhajó  már előre rendelkezik a szükséges hely és kialakításokkal , ha a jövőben szükség adódna halradarra, GPS-re vagy Autopilotra. Így ezt nem  nem szükséges külön a vásárlás előtt kérni  sem.

Csomag felfejlesztés vagy Halradar/GPS/Autopilot utólagos beépítésének menete
Az átépítés, illetve a halradar/GPS beszerelési költségei nem tartalmazzák az etetőhajónak a szervizünkbe való el- illetve visszajuttatásának költségeit.  Az átadás/átvétel történhet személyesen vagy postai úton is. Postai út esetén az oda/vissza költség a vevőt terheli. Az átépítés átlagos ideje  8-10 munkanap ot vesz igénybe (Átépítés + Tesztelés + Posta átfutási idő). Minden átépítés/beépítés esetén a hajót élesben is teszteljük. A hajót kérjük kulturált,  tisztított állapot ban átadni, ellenkező esetben tisztítási költséget számolunk fel. Szükség esetén a visszapostázáshoz tudunk biztosítani kartondobozt és térkitöltőt. Hajót kizárólag csak etetőhajó táskával tudunk postázni, az extra védelem érdekében, így kérjük átadásnál (ha van) azt is adja át a hajóval! A postai úton esetlegesen keletkezett sérülésekre  nem  tudunk garanciát vállalni, azt mindig a csomag átvétele után, a futár jelenlétével kérjük ellenőrizni,  jegyzőkönyv ezni!

Foglalkoztok-e más által gyártott etetőhajók szervizelésével?

Alapjaiban véve csak a saját magunk által gyártott hajókat szervizeljük, de igény szerint keressen meg minket a megadott elérhetőségek egyikén és személyes ajánlatot teszünk hajója javítására/átalakítására!

Kínai etetőhajókkal nem foglalkozik vállalatunk.